За задължителната предучилищна подготовка на 4 и за 40-те процента функционална неграмотност

Публикувана на 21.09.2017 | 14:39
7944 прочитания
Автор: Л. Чаушева
Снимка: www.salon.com
Снимка: www.salon.com

Само преди две години, през 2015 година 6363 български ученици на 15-годишна възраст от общо 180 училища в страната ни вземат участие в международното изследване PISA. Това е програма за международно оценяване на учениците и определяне качеството и ефективността на образователните системи по света. Освен това тя измерва доколко учениците могат да използват знанията си в реалния живот.

В рамките на изследването PISA децата решават тест със задачи по математика, природни науки, четене, като освен това от тях се очаква да намират решения и на различни зададени проблеми в модула „Решаване на проблеми в сътрудничество”.

Резултатите от изследването бяха оповестени в края на изминалата 2016 година и разкриха един фрапиращ факт. 40% от българските ученици на възраст от 15 години, взели участие в изследването, са функционално неграмотни. Добре, може да се каже и иначе, за да не е чак толкова директно, но за съжаление това няма да промени факта. Че знанията на 40% от 15-годишните ученици в България, явили се на PISA 2015, са под критичния минимум.

От всички общо 72 страни, включени в PISA 2015, България е на 42-ро място. Ако ще е успокояващо за някого, според резултатите от изследването българските ученици са по-знаещи от тези в страни като Уругвай, Румъния, Албания, Косово, Черна гора, Молдова…

И на фона на всичко сред топ амбициите на просветното ни министерство са да въведе задължителна предучилищна подготовка за 4-годишните и да обхване и задържи всяко дете в образователната система. Второто всъщност е Решение 373 на Министерски съвет от 5 юли 2017 година, което вече се реализира с помощта на специализирани екипи за обхват на деца и ученици, които посещават семейства на адрес.

Мотивът за това да бъде разширена задължителната предучилищна подготовка и към 4-годишните по думите на министър Вълчев пък е, че „колкото по-отрано биват институционализирани децата, толкова по-дълго време се задържали те в институцията”.

Но нали не това е основната цел – децата да са просто част от една система (без значение работи или не работи тя) и да останат в нея възможно повече години? С какво всъщност си тръгва това дете след всичките години „престой” в системата ? Може ли нещо да бъде задължително, при условие че то е явно неефективно? Ако държавата не може да предложи качествено и смислено образование за всеки, трябва ли кара насила всеки един да става част от тази система?


Image titleСнимка: Leftyparent.com

Въпросите са риторични…

Редица граждани, организации, сдружения в подкрепа на свободата в образованието в България вече се обявиха срещу Решение 373 на Министерски съвет. Асоциация за домашно образование излезе с декларация по повод решението с петиция, с която настоява това решение да бъде незабавно отменено.

Подписка се събира и срещу задължителната предучилищна подготовка за 4-годишните. Срещу предложението за намаляване възрастта за задължителната предучилищна подготовка Общност за свободно образование, град  Пловдив подготви и разпространи свое отворено писмо до Министерство на образованието и науката, Българска академия на науката, Парламентарната комисия по образование и други институции. В него пловдивската Общност за свободно образование излага редица убедителни аргументи срещу ранното и задължително институционализиране на децата. Посочени са общо шест международни научни изследвания, които доказват, че ранната и продължителна институционализация не само не води до по-добри академични резултати, а дори е вредна за децата.

Така че ако смятаме, че не задължителната институционализация на децата от все по-ранна възраст и „обхващане и задържане на всяко дето” в образователната система са пътят към така бленуваната промяна в образованието, сега е моментът да дадем своя глас срещу случващото се и срещу онова, което предстои да се случи.

В противен случай сме обречени… на 3 години предучилищна подготовка, 12 години училищна подготовка. Задължително… Но НЕ задължително сборът от тези 15 години в образователната система ще гарантира някому, че ще си тръгне от нея функционално грамотен или пък че годините предучилищна и училищна „подготовка” ще го изкарат поне донякъде подготвен за сблъсъка с реалния живот. 


Image titleСнимка: www.someuniquemag.com

 

Може да подпишете Петицията срещу Решение 373 на Министерски съвет от 5 юли 2017 година ето ТУК.

 

Може да подпишете и изпратите отворено писмо срещу задължителната предучилищна подготовка от 4-годишна възраст ето ТУК.

 

Може да се подпишете срещу задължителната предучилищна подготовка за 4-годишните и ето ТУК.