Грандиозна корупционна схема в ТОЛ системата на България?

Публикувана на 25.08.2020 | 12:31
10626 прочитания

Забравете за краденето от пътно строителство или от „ремонт на ремонта“ по „Графа“ или „Дондуков“. Най-грандиозната корупционна схема у нас не е дори българската рафинерия на „Лукойл“, която не е плащала и стотинка корпоративен данък за близо 20 години след приватизацията.

ТерминалНО отдавна доказа, че далавера № 1 на прехода всъщност е ТОЛ системата – става дума за отклоняване на стотици милиони на година.

В последния епизод на ТОЛ-сагата Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) откри обществена поръчка по договаряне без предварително обявление с енигматичното наименование „Проактивен мониторинг, експлоатационна поддръжка за взаимодействието между програмните и апаратните ресурси и надграждане с нови функционалности на електронната система за събиране на таксите за ползване на републиканската пътна мрежа на база изминато разстояние за превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5т. (Тол) и на база време за леки автомобили с обща технически допустима максимална маса до 3,5т. (електронна винетка)“. Както „Капитал“ вече писа , зад това „софистицирано“ наименование на обществената поръчка стои подарък от страна на държавата за консорциума около австрийското дружество „Капш трафикком“ (Kapsch TrafficCom).

Нещо по-лошо – държавата не просто на практика подарява ТОЛ системата и системата за електронна винетка на частното дружество, а я купува скъпо и прескъпо. Два пъти. Нищо, че си е платила почти 200 милиона лева за нея и обществената поръчка и законът казват, че само държавата може да оперира ТОЛ системата. Държавата я дава на консорциума около „Капш“, за да я оперира. Не само, че това става безвъзмездно. Държавата дори си плаща за това. АПИ ще плати 117.8 млн. лв. без ДДС, или над 141 млн. лв. с ДДС (и това е само засега) за поддръжката на ТОЛ системата в продължение на следващите пет години. Във всяка друга държава в ЕС, в която има изградена национална ТОЛ система, това става по един от следните два начина:

  1. Държавата си плаща за изграждането на ТОЛ системата „до ключ“, изпълнителят й я прехвърля и съответният държавен орган започва да я експлоатира, като приходите влизат в държавата. Правят се отстъпки и за частни дистрибутори. Но те са минимални и зависят от продажбите на частника. Подобен пример е Унгария.
  2. Държавата организира процедура за публично-частно партньорство или концесия. Тогава частният партньор / концесионер изгражда ТОЛ системата на собствен риск и разноски. След това започва да я оперира за определен ограничен период от време – 10-15 години – и си плаща на държавата концесионна такса.

Трети вариант не е познат в Европейския съюз. Въведе го правителството на Бойко Борисов с гореизложената обществена поръчка. Гербокрацията в страната измисли следния иновативен подход за крадене:

  • държавата си плаща скъпо и прескъпо за изграждане на ТОЛ система, като не контролира това, което е изградено;
  • частникът не изгражда почти нищо, НЕ ГО ПРЕХВЪРЛЯ НА ДЪРЖАВАТА, НО получава и монопола за продажбите на винетки и ТОЛ такси;
  • държавата решава, че освен, че си е платила за изграждането (а то дори не е осъществено!), ще ПОДАРИ системата на частника и сама ЩЕ СИ ПЛАЩА за т.нар. поддръжка. Стотици милиони и за поддръжка…

Това е публично-частно партньорство по Бойко-Борисовски.

Да припомним как се случи всичко.

  • Преди около 4 години и половина Агенция „Пътна инфраструктура“ откри обществена поръчка за за изграждане и въвеждане на следните национални системи за републиканската ни пътна мрежа:

а) на база изминато разстояние за превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5т. – ТОЛ и 

б) на база време – електронна винетка за всички останали пътни превозни средства.Поръчката беше за прогнозна стойност от 200 милиона лева без ДДС. Спечели я консорциум около австрийската фирма „Капш“ (Kapsch) за скромните 180 милиона лева с ДДС. Всички, които можеха да се противопоставят на „Капш“, за всеки случай бяха отстранени. Никога няма да разберем каква е била цената, която са предлагали те за изграждането на ТОЛ системата. Накрая останаха двама участници – консорциума на „Капш“ и една (изглежда) не особено амбициозна българска фирма. Тези, които кандидатстваха у нас с доказан опит – бяха участвали в изграждането на ТОЛ системите на Унгария (двама отделни участници – унгарската „Ерба 96“, въвела електронната винетка в Унгария и унгарската “Ай-сел Глобал Солюшънс”, най-успешният продавач на ТОЛ такси в страната) и Словакия (чешката „ТоллНет“) – бяха отрано отстранени от АПИ. За да не стане беля с предварително предизвестения победител – „Капш“.

  • Станалото – станало. „Капш“ бяха обявени за победителите в тази обществена поръчка с изключително висока стойност. Договор за 180 милиона лева с ДДС бе сключен на 15 януари 2018 г. Крайният срок за въвеждане в експлоатация на електронните винетки беше 15 февруари 2019 г. А ТОЛ системата трябваше да функционира от 15 август 2019 г. Нищо от това не стана в срок. Електронните винетки започнаха да се продават от февруари 2019 г. Но това не означава, че системата за автоматичния им контрол беше готова. Напротив. Автомобилите бяха проверявани на чисто случаен принцип. И до днес системата за контрол не е дори наполовина изградена. Няма необходимия брой технически средства – лазерни скенери за класификация на превозните средства, няма устройства за премерване в движение, няма камери за видеонаблюдение, няма бази данни и сървъри, установени в обществената поръчка, няма и много, много други технически средства, за които е платено, но те не са доставени от изпълнителя.
  • На помощ отново идва държавата – с анекс. По договора за изграждане на ТОЛ системата се сключва анекс. С него доставките и услугите по създаването й се намаляват почти наполовина. Но цената не се намалява – тя си остава 180 милиона лева с ДДС и вече отдавна е в джобовете на „Капш“. Нашата медия – ТерминалНО – е  писала подробно и за това.
  • Междувременно, изпълнителят – консорциумът около „Капш“ – дори не си направи труда да прехвърли на държавата ТОЛ системата. Тя основно се състои от софтуер, но има и редица хардуерни устройства. Всички те продължават да са собственост на „Капш“ и софтуерните ключове не са прехвърлени на АПИ. Това стана пределно ясно от жалбата на основателите на „Телетол“ (Лиляна Деянова и Мартин Димитров), които сезираха за тези нередности главния прокурор (тогава Сотир Цацаров) в сигнал, който наброява близо 600 страници, заедно с доказателствата. Сигналът бе подаден още през юли 2019 г. Вместо да се задейства по този сигнал, прокуратурата задържа основателите и основни акционери в „Телетол“ АД. Един от тях – Мартин Димитров – е в следствения арест на ул. Майор Векилски, без да му е повдигнато обвинение. Другият акционер – Лиляна Деянова – е под домашен арест. Отново без обвинение. И двамата са държани повече от 4 месеца при ужасяващите условия в на практика Софийския затвор. Заради това, че са сезирали прокуратурата за бруталната корупция в ТОЛ системата. В сигнала им ясно се проследяват доказателствата за това, че ТОЛ системата не е собственост и не е контролирана от държавата / АПИ. С какво се занимава тогава „Националното ТОЛ управление“ към АПИ и неговите 911 (деветстотин и единайсет) щатни бройки? Не е ли това перфектната хранилка за високоплатени държавни служители, за да бъдат назначавани там „калинки“ на ГЕРБ?
  • Това не стигна на „Капш“. Те решиха, че освен с изграждането на ТОЛ системата, трябва да се занимават и с продажба на електронни винетки и ТОЛ такси. Още повече, че както обяснихме по-горе, системата, която трябва да е в ръцете на държавата, всъщност е тяхна. Така първият т.нар. „национален доставчик на услуги“ (НДУ) става дружеството „Интелигентни трафик системи“ АД (ИТС). Получава регистрация като НДУ един ден по-рано от приемането на Общите условия за това от АПИ. Макар и да не е директно свързано с „Капш“, колеги журналисти откриха смущаваща икономическа свързаност и близост между ИТС и „Капш“. За никого в бранша, обаче, не е тайна, че ИТС е „Капш“. И още нещо – доста по-важно – че ИТС / „Капш“ се ползват със специалната протекция на един корпулентен народен представител от ДПС. Веднага стана ясно след питането на колегите от „Капитал“ по Закона за достъпа до обществена информация, отправено до АПИ, че ИТС са продали 5 (пет) пъти повече винетки от държавния сайт www.bgtoll.bg (Допълнителна информация вж. тук. Държавният сайт много често дава грешки и не може да довършва трансакциите, докато не отидеш на сайта на ИТС, който работи безпогрешно. Седмици подред сайтът е направо недостъпен. Сайтът на ИТС, обаче – www.vinetki.bg – работи и там със същата банкова карта Ви продават винетката безпроблемно. Всъщност, двата сайта си приличат поразително и това вероятно е умишлено търсен ефект. Плащанията към ИТС минават през австрийски оператор на платежна система – ТЕКС (‘TECS’ telecommunication & e-commerce solutions GmbH – www.tecs.at). Същият оператор се използва от … „Капш“ в Беларус, където „Капш“ са официален оператор на тол системата, заедно с още една австрийска фирма. Между другото, това е още едно надлежно доказателство за тясната връзка между ИТС и „Капш“.

Какво излезе накрая с тази така наречена (от министър-председателя) „печатница за пари“ – ТОЛ системата:

  1. „Капш“ получи договора за изграждане на ТОЛ системата за 180 милиона лева с ДДС. Получи си пълното плащане срещу около четвърт от изработеното.
  2. „Капш“ си запази и собствеността върху ТОЛ системата. Дори не опита да я прехвърли „Пунта-Мара“ на държавата. Въпреки, че това недвусмислено разпорежда договорът за обществена поръчка и законът.
  3. „Капш“ си направи и собствен НДУ – ИТС – който е почти пълен монополист на пазара на продажбата на електронни винетки и ТОЛ такси.
  4. Само „Капш“ / ИТС знаят колко пари влизат от продажбите на електронни винетки и ТОЛ такси, понеже са монополист на държавата.
  5. „Капш“ / ИТС също така еднолично решават, колко от общите приходи да отчитат на държавата. ТОЛ Системата (включително системата за контрол) си е тяхна и те си преценяват каква част от приходите да отчетат. Толкова просто е.
  6. На всичкото отгоре, вместо те да плащат на държавата (АПИ) концесионна такса, държавата ще им плаща 140 милиона с ДДС за следващите 5 (пет) години.

Като имате предвид, че според експерти очакваните приходи от продажба на електронни винетки и ТОЛ такси са още в началото около 1.5 милиарда лева, това не е ли най-голямата далавера на прехода?

Ето илюстрирана цялата схема.

източник: https://podbrano.com/