Warning: mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100612 Library:30312 in /home/firekjbz/public_html/rodopchani.bg/include/config.php on line 8
Историята като част от родопския фолклор или за песента за Злата Зенгин Милкова от Петково

Историята като част от родопския фолклор или за песента за Злата Зенгин Милкова от Петково

Публикувана на 17.09.2017 | 09:08
16798 прочитания
Автор: Л. Чаушева
Снимка: Старите снимки на Родопите
Снимка: Старите снимки на Родопите


​Богатството на родопското фолклорно наследство се изразява в множество неща, едно от които несъмнено е това, че то е и исторически източник. Историята на Родопите и родопчани винаги е била и продължава да бъде част от родопското песенно творчество. Често пъти откриваме, че именно песента има изключителна документална стойност. И дори повече от това – понякога се оказва, че фолклорната памет е по-силна и достоверна от редица други документални исторически източници. От историческата родопска песен може да научим толкова много – не само за това какво се е случило, но и как родопчани са приемали и преживявали случилото се.

Пример за една такава родопска песен е песента за юначната мома Злата Зенгин Милкова от родопското село Петково.

Злато льо, мома каматна,
зенгин Милюва дощеру!
- Стани се, Злато, премени,
да си на хоро отидем!
- Идите, мои дружчици,
Златица нема да дойде
Злата е турчил загалил.
- Хайда ми, хайда, Златице,
хайдуте турчин фанале,
назад му роки ворзали,
в чоста го гора отвели!
Злата им вера фанала,
та си са Злата премени
със баш гиздилна премена,
окачи лето гиздило
и си на хоро отиде.
Таман се фати на хоро
и си са турчин зададе.
Пусна са Злата от хоро,
сраде женине отиде,
чорна е корпа метнала,
чуждо е дете йобзела.
Турчин ваз Злата йотиде
и си на Злата думаше:
- И до две корпи да метнеш,
и две ми деца да зомиш
пак щиш със мене да дойдеш!
Че си я метна на конче
и си на конче думаше:
- Превзимай, конче, преграбей
със краденана девойка!
Злата си солзи ронеше
и желни гласе пускаше,
пък си я турчин миреше:
- Молчи ми, Злато, не плачи,
бела кадона ще станеш,
на висок сарай ще седиш,
жолти алтони ще броиш,
ситни маргаре ще нижеш.
На Злата бално добалне
и хи си тьожко дотеже,
та си на турчин думаше:
- Турчине, томрашлинине,
я си ми подай ножчено
ябалка да си разрежа,
сорцено да си разквася.
Че не разреза ябалка,
ами си сорце прободе
и си на турчин думаше:
- Я нема с турчин да идам,
ами ще вземе да легна,
в чорнана земе длибоко,
на пръст и пепел да стана!

За случката, залегнала в основата на песента, научаваме от статия на петковския учител Георги Бойчев, цитирана в книгата на доц. д-р Георги Митринов, посветена на емблематичната родопска песен - „Пътят на народната песен на Злата Зенгин Милкова от село Петково”.

Image titleСнимка: Старите снимки на Родопите

Въпросната случка разказва за традицията отпреди повече от 100 години в Родопите, когато на големия християнски празник Света Неделя в местността Елата между селата Петково и Малка Арда в Родопите се провеждал голям събор с курбан. На него се събирали хората от двете съседни села. Според преданията на един такъв събор красивата мома Злата от Джизарлиеския род на Петково била похитена. Въпреки богатствата и любовта, които й обещавал турчинът, Злата предпочела да запази честта и достойнството си. Била готова на това с цената дори на смъртта - „да легне длибоко в чорнана земе”.

За да не се потурчи, както се пее и в родопската песен, мома Злата се пробожда с нож в сърцето.

Една красива млада българка умира тялом, но жертвата й се помни и до днес в Родопите и се носи в сърцата на родопчани. А песента за Злата Зенгин е пример за това, че фолклорът е най-доброто средство за обезсмъртяване и увековечаване на героичния подвиг.