Warning: mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100612 Library:30310 in /home/firekjbz/public_html/rodopchani.bg/include/config.php on line 8
Кемеров мост – архитектурен паметник, запазил се без никаква човешка намеса

Кемеров мост – архитектурен паметник, запазил се без никаква човешка намеса

Публикувана на 01.06.2017 | 15:57
11886 прочитания
Автор: Селвина Топалска
снимка: pochivka.bg
снимка: pochivka.bg
снимка: pelitko.blog.bg
снимка: pelitko.blog.bg
снимка: pochivka.bg
снимка: pochivka.bg


​На 12 километра от Борино, в близост и до Девин, в местността „Дженевра“ се намира архитектурен паметник, който според историците датира от римско време - така нареченият Кемеров мост.

Маршрутът до моста започва от главния път град Батак – град Доспат и се движи по черен път до достигане на язовир Дженевра. След това продължава по черен път през красива иглолистна гора по поречието на река Катранджи дере. Маршрутът е с обща дължина 22 километра, добре обозначен е с туристическа маркировка и указателни табели.

Кемеровият мост е едносводест с дължина 30, широчина 3 и височина 6 метра. Дъгата на моста представлява идеален полукръг, а от там идва и името му – кемеров, тоест сводест или сводообразен.

Мостовата дъга е изградена от груби, необработени речни камъни без спойка от хоросан или какъвто и да е друг свързващ материал. Високата част на дъгата се крепи само на няколко полуобработени четвъртити камъни. Настлан е с настилка от дребен речен камък.

Мостът печели възхищението на посетителите си не само със своята красива форма, но и поради факта, че се е запазил непокътнат през вековете при липсата на каквато и да е поддръжка.  

Според сведенията на историците този мост датира от римско време, други пък твърдят, че той е дело на българската строителна школа. От преданията стигнали до нас става ясно, че още Александър Македонски е използвал моста при походите си в тази част на планината.

В миналото мостът е играел важна роля. Първоначално той свързвал Тракийската низина със Солун. По-късно до 1912 година той бил границата между България и Турция, като западната му част е била българска, а източната – турска. След Освобождението пътят постепенно бил изоставен.

Днес мостът е историческа забележителност на културата и е под закрилата на закона.

© Родопчани