Станислав Станчев – Бебето: Не робувам на клишета, не ме е страх от провал при експериментите

Публикувана на 01.06.2017 | 12:01
3562 прочитания
Автор: Теодора Илиева
Станислав Станчев - Бебето
Станислав Станчев - Бебето
Станислав Станчев - Бебето
Станислав Станчев - Бебето
Станислав Станчев - Бебето
Станислав Станчев - Бебето
Станислав Станчев - Бебето
Станислав Станчев - Бебето
Станислав Станчев - Бебето
Станислав Станчев - Бебето


Интервю с художника от Смолян – Станислав Станчев - Бебето

Станислав, с теб се познаваме отдавна и първо искам да те поздравя. Тази година ти си носител на наградата „Златното перо“. Церемонията по награждаването се проведе наскоро. Разкажи ни малко повече за церемонията!

За 22-ра поредна година Classic FM, Cantus Firmus и галерия „Макта” раздадаха наградите „Златно перо”. Церемонията се проведе под остъклените куполи на Ларгото пред Министерския съвет, където наградените културни дейци, както всяка година бяха 24 – композиторът Георги Арнаудов, диригентът Бедрос Папазян, ръководителят на трупата „Нешанъл арт“ –  Нешка Робева, рок група „Щурците“, актьорът Филип Трифонов и други.

Какви материали използваш в творбите си?

Имам склонност да експериментирам и приемам моята работа като изследователска, затова използвам различни материали, похвати и изразни средства. Според мен те са толкова важни, колкото и темите.

А какви са обикновено темите в твоите творби?

Основните ми теми са свързани със света, живота и любовта на Синята планета, и обичта… Персонажите ми не са обременени от културно-исторически, религиозни, политически, класови, касови и други характеристики.

А според теб какви са целите на изкуството?

Някои от целите на изкуството, освен да създават добър вкус, са и да карат хората да мечтаят, да се вдъхновяват, да мислят и да се радват. Затова стремежът ми винаги е към иновации и неща, които не са правени досега, да са вдъхновяващи и интересни. Смятам традицията за враг №2 на изкуството след некадърността. Не случайно бездарници парадират и се придържат сляпо към традициите. Пишат ми колеги от Бразилия, от Япония, Индонезия, Русия, че никъде не са виждали нещо подобно и много се гордея с това .

Освен с рисуване върху дървен релеф, с какво друго се занимаваш?

Правил съм текстилни пана, графика, живопис, дървени скулптури, дърворезба, витражи, скулптури от скраб, екслибриси, запазени знаци и винаги се получава нещо различно, защото не робувам на клишета. Не ме е страх от провал при експериментите, а и не зачитам авторитети. Винаги зная, че мога повече! Това са основните причини за успех на един автор, както и удоволствието от работата. От 15 години разработвам три основни техники – цветни дървени реефи и пластики със сглобки, метални картини и няколко различни метала и техните окиси за цвят. Правя също и трипластови витражи с LED осветление.

Къде си правил изложби до момента?

Изложби съм правил в София, в едни от най-престижните галерии – галерия „Ирида”, галерия „Сезони”, галерия „Макта”, галерия „Икар”, галерия „България” – във Филхармонията. Също така изложби съм правил и в Пловдив, в Стария град – в Балабановата къща, в Данчовата къща, в къщата на телевизията и др. В Бургас, в галерия „ Бургас ” също.

Защо казват за теб, че твориш на четири континента?

Продавам на пет континента, но работя само на два. Имам три ателиета – двете са в Смолян, а третото е в азиатската част на Истанбул, за където пътувам често за да си работя поръчките.

Според теб какво е необходимо на един художник, за да бъде успешен?

На един художник му трябва известност, за да си продава картините, защото на това разчита, но зависи за каква известност говорим и в кои среди иска да е известен, защото изкуството не е за прости хора. Евтина известност може да има всеки, но това не му гарантира продажбите, а бърза известност и привличане на вниманието на публиката се постига със скандал, но много често пробивните не са интересни художници и обратно.

Участваш ли в някакви организации или съюзи?

Не участвам в никакви групи, организации, съюзи и други, напълно независим художник съм.

Ти организираш и пленери. Как и къде се провеждат?

Пленери организирам в моята галерия в Смолян. Каня по 10 –12 колеги да рисуват за една седмица там.

Предстои ли ти наскоро откриване на изложба?

Наесен в София ще имаме съвместна изложба с моите деца и Иван Яхнаджиев. Тя ще бъде в галерия „България“  – във Филхармонията.